Na zijn afstuderen aan de Utrechtse School voor de Grafische Vakken, waar hij les kreeg van fotograaf Ata Kandó, reisde hij door Azië en het Midden-Oosten. In de jaren daarna fotografeerde hij onder andere in Tsjetsjenië, Iran, Israël en de Palestijnse Gebieden, Zuid-Afrika en Zuid-Europa. Maar ook in Nederland maakte hij iconische foto’s, zoals die van zijn eerste grote documentaire project Huizen van bewaring (1978-1979), waarvoor hij zich liet opsluiten in de gevangenissen aan het Kleine Gartmanplantsoen en de Havenstraat in Amsterdam.
Veel onderweg
Voor zijn foto’s, zowel vrij werk als in opdracht, was Van Denderen veel onderweg. Maar ook figuurlijk stond hij niet stil. Van Denderen bleef zoeken naar nieuwe manieren van beeld maken. Rond het jaar 2000 verwisselde hij zijn verhalende zwart-wit fotografie voor een meer conceptuele beeldtaal. Reflectie en verbeelding werden belangrijker dan registratie.
Tijdens zijn vele reizen hield Van Denderen dagboekjes bij waarin hij noteerde wat hij zag en meemaakte. Op basis van deze aantekeningen schreef hij korte verhalen over gebeurtenissen die raken aan de thematiek van zijn werk. Een aantal verhalen heeft hij speciaal voor deze tentoonstelling ingesproken. Daarnaast zijn verhalen te horen van Saman Amini, Abdelkader Benali, Eefje Blankevoort, Kunya Hoang, Cigdem Yüksel en Lebohang Tlali. Zij geven hun visie op de onderwerpen en thema’s van Van Denderens foto’s en leggen de verbinding tussen toen en nu.
Visueel erfgoed
Het fotoarchief van Ad van Denderen (Zeist, 1943) komt over enige tijd in beheer bij het Nederlands Fotomuseum. De volledige fotoserie Go No Go werd in 2007 door het museum verworven met steun van het Mondriaan Fonds. Een iconische foto uit deze serie is ook te zien in de Eregalerij van de Nederlandse fotografie.
Publicatie
In de publicatiereeks van het Nederlands Fotomuseum verscheen de gelijknamige publicatie met de foto’s uit de tentoonstelling en verschillende essays. Het boek is verkrijgbaar in de museumwinkel. Prijs: €45.
De tentoonstelling is samengesteld door Ad van Denderen in samenwerking met gastcurator Jenny Smets en curator Frits Gierstberg. Het ruimtelijk ontwerp en de grafische vormgeving was in handen van Hans Gremmen.