Rowin, een jonge visser op Curaçao, ziet zijn leven veranderen wanneer hij een geheimzinnige man ontmoet die zijn vangst beïnvloedt. In deze film onderzoekt Kevin Osepa thema’s als postkolonialisme en Afro-Caribische identiteit. Osepa vertelt persoonlijke verhalen met een experimentele beeldtaal en won eerder meerdere kunstprijzen.
Visser Rowin vangt nauwelijks genoeg om de eindjes aan elkaar te knopen. Maar als hij op zijn vaste visstek een mysterieuze man ontmoet, lijkt zijn leven drastisch te veranderen. Als jonge visser op Curaçao is het voor Rowin lastig om zijn hoofd boven water te houden. Tot hij op een dag een wonderlijke ontmoeting heeft met een geheimzinnige figuur. Het begint Rowin te dagen dat hij door diens aanwezigheid op de visstek meer vis vangt. Naarmate de twee elkaar beter leren kennen, durft Rowin zich open te stellen voor zijn verleden en leert hij zijn toekomst te omarmen. Kevin Osepa werpt met deze film een nieuw licht op thema’s als post-kolonialisme en de Afro-Caribische identiteit.
Kevin Osepa (1994) werkt als beeldend kunstenaar met film en fotografie. Hij is geboren en getogen op Curaçao en studeerde in 2017 af op de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Hij woont en werkt tegenwoordig in Amsterdam. Centraal in zijn werk staat het begrip identiteit, zowel individueel als collectief: de verhalen die hij vertelt, hebben vaak een zeer persoonlijk uitgangspunt en belichten tegelijkertijd de collectieve Afro-Caribische identiteit in een postkoloniale wereld.
Door gebruik te maken van verschillende experimentele technieken, construeert hij visuele verhalen over thema’s als (homo)seksualiteit, masculiniteit, dekolonisering en familie. Zijn film La Última Ascensión (2022) won een Gouden Kalf op het Nederlands Filmfestival en in hetzelfde jaar was zijn werk Riku (2018) te zien in het Nederlands Fotomuseum. Hij ontving eerder zowel de Charlotte Köhler prijs als de Amsterdamse Prijs voor de Kunst en is recent genomineerd voor de Prix de Rome Visual Arts 2025.
Het Nederlands Fotomuseum is trots om, in samenwerking met Museum Boijmans Van Beuningen, deze veelgeprezen film te presenteren op de zijgevel van Pakhuis Santos. Museum Boijmans Van Beuningen, dat de film in 2022 verwierf, biedt samen met het binnenkort heropenende Nederlands Fotomuseum liefhebbers en voorbijgangers de kans om kennis te maken met het bijzondere verhaal van Osepa, waarin het ongelooflijke werkelijkheid wordt.
De presentatie La Última Ascensión is mede mogelijk gemaakt door Stichting Droom en Daad, Gemeente Rotterdam, The View of Rotterdam en Smarthouse Films.